שמי שחר, והבלוג הזה הוא אוסף חוויות שלי מהמסע שלי בשבילי האייקידו.

 

זהו מסע שנמשך קרוב ל-15 שנה, והוא נעשה בחברת חברי לקבוצת האייקידו בתל-אביב, בראשות סנסיי ישראל טונג'י.

 

אני בדרגת חגורה שחורה דאן-3, ולמרות זאת, אני רואה את עצמי רק בתחילת הדרך של לימוד האייקידו.

 

חלק ממטרת הבלוג הוא להגדיל את קבוצת האייקידו שלנו, אז אם אתם מחפשים אומנות לחימה או קבוצת אייקידו בתל-אביב, אשמח אם תתקשרו לפרטים או לתיאום שיעור התנסות חינם.

 

0547296988- שחר.

מי אני?

לתיאום שיעור אייקידו חינם- 0547296988

עבודה עם תלמידים חדשים בשיעורי אייקידו

Tuesday, March 21, 2017

 

אני מאוד אוהב לעבוד עם תלמידים חדשים בשיעורי האייקידו שלנו. התלמידים החדשים חושבים שהם מהווים טורח ומפריעים ל"התקדמות" באייקידו של מי שעובד איתם, אבל אין רחוק יותר מן האמת.

 

עבודה עם תלמידים חדשים עשוייה להיות קשה ומאתגרת, אבל זו הדרך הטובה ביותר להיכנס לעובי הקורה של האייקידו. כמעט בכל פעם שאני מנסה להסביר לתלמיד חדש נקודה מסויימת באייקידו- אני פתאום קולט שההבנה שלי לוקה בחסר, ואני צריך להתעמק בה, לחשוב עליה ולמצוא לה הסבר או תיקון.

 

כשאני עובד תלמידים מתחילים, אני בד"כ לא מדגיש את הצדדים הטכניים, מכיוון שהם לוקחים זמן להטמיע, ועלולים לגרום לתיסכול כשהתלמידים לא מצליחים לבצע אותם. התיסכול בד"כ מועצם כשזוגות אחרים מבצעים את הטכניקה בקלות.

 

באופן אישי, אני אוהב להשתמש בטכניקה כפלטפורמה דידאקטית\מתודית להדגיש אלמנטים חשובים באייקידו ובאומנות-לחימה בכלל. בפוסט הזה אני מתייחס לאותם אלמנטים שאני מדגיש עם תלמידי איקיידו חדשים.

 

 

הוצאת התוקף משיווי משקל

הוצאת התוקף משיווי משקל הוא אחד העקרונות החשובים ביותר בכל אומנויות-הלחימה. באייקידו נדרשת רמה טכנית גבוהה מאוד בכדי לבצע כמעט כל טכניקה כשהתוקף יציב. יריב לא יציב יתקשה להמשיך בהתקפה בצורה יעילה. מבחינת הגנה-עצמית במקרה של התקפה אמיתית להוצאה משיווי משקל יש אפקט מכריע למהלך הקרב, ובמקרה כזה ניתן להשתמש גם (אבל לא רק) בהוצאה משיווי משקל נפשי. יש צורות רבות להוציא את התוקף משיווי משקל- תלוי בטכניקה ובצורת ההתקפה הספציפית.

 

התקפה נגדית

אחד העקרונות החשובים ביותר באומנות לחימה, הגנה-עצמית ואייקידו הוא העיקרון של העברת ההתקפה בחזרה לתוקף. ישנה אמירה שאומרת שלא ניתן לבצע הגנה עד לניצחון. אמנם יש באייקידו מנעד רחב בסקאלת ההרמוניה, אך היא ביסודה אומנות-לחימה, כך שגם היא מחוייבת לעיקרון ההתקפה הנגדית, הדוגלת שבכדי לנצח יש להתקיף חזרה.

 

באייקידו ההתקפה הנגדית נקראת  אטמי (atemi) והיא מתבצעת לרוב כסימון של מכה לפנים. במקרה של התקפה אמיתית הסימון לפנים הופך לאגרוף לפנים, וכמו שמייק טייסון אומר "לכל אחד יש תוכנית-קרב עד שהוא מקבל אגרוף לפנים". כפי שיעידו ארצות הגובלות למדינת ישראל, אין כמו התקפה נגדית בכדי לבצע הגנה-עצמית יעילה. עיקרון זה של ההתקפה הנגדית מתקשר גם לעיקרון ההוצאה משיווי-משקל באייקידו שהזכרתי קודם.

 

יציאה מקו-ההתקפה

יציאה מקו-ההתקפה של התוקף הוא אחד העקרונות החשובים באייקידו. תפישה זו יכולה להיות מיושמת במספר דרכים. לרוב, יציאה מקו ההתקפה מתבצעת כמו ההגדרה- פשוט לצאת מקו ההתקפה. בפועל זה לא כל-כך פשוט כמו שזה נישמע, ודורש תירגול רב. החוכמה היא להתחמק לא רק מההתקפה המתבצעת כרגע, אלא להגיע למקום בו התוקף יצטרך להתייצב או לשנות כיוון בכדי לבצע את ההתקפה הבאה. במקרה של נסיגה לאחור, התוקף פשוט יוכל להתקיף שוב ושוב עד להכרעה. בשיעורי האייקידו אנחנו לומדים לצאת מקו-ההתקפה באופן כזה שהיריב לא יוכל להתקיף בצורה זו. עיקרון זה שזור בעיקרון אחר שחשוב באייקידו- התיזמון (timing). יציאה מקו ההתקפה מוקדם מדי תאפשר לתוקף לשנות את ההתקפה שלו.

 

 

עבודה עם כל הגוף כמכלול

מייסד האייקידו, מוריהיי אאושיבה, הדגיש את החשיבות של עבודה עם כל הגוף כמכלול יחיד (One division). תלמידים חדשים בשיעורי האייקידו שלנו נוטים להיעזר בשרירי הידיים בכדי לבצע את הטכניקה. לעומתם, תלמידי אייקידו מנוסים יותר משתמשים בכל הגוף בכדי לבצע את הטכניקה, והם משתמשים בידיים רק כסוג של "מוליך" לכוח הגוף כולו (יחידה אחת).

עיקרון זה דומה לעיקרון הצבאי של ביצוע התקפה משולבת של כוח אווירי, כוח שיריון וחיל רגלים כיחידה אחת ולא שימוש של כל כוח בניפרד. בנושא זה, כדאי להדגיש עיקרון משיק או משלים, של התייחסות גם לתוקף כמכלול, ולא רק להתקפה עצמה. תלמידים חדשים נוטים להתמקד בהתקפה ולהתעלם מהנקודה שהתוקף יכול להוציא לפועל התקפות נוספות.

עבודה עם כל הגוף כמכלול, והתייחסות דומה לתוקף כמכלול והימנעות מהתמקדות בהתקפה בלבד חיוניים בעבודת אייקידו טובה.

 

הגנה-עצמית

אייקידו היא בהגדרתה אומנות-לחימה, וכמתרגלים אותה בצורה מסויימת היא עשויה לשמש למטרות של הגנה-עצמית. בהקשר של תלמידים חדשים בשיעורי האייקידו שלנו, אני מתייחס להגנה-עצמית בהקשר של כיצד-לשמור-על-עצמך, או מודעות לפעולות שמסכנות אותך.

הרשימה של ההגנה-עצמית באייקידו היא ארוכה, אבל אני נוטה להתמקד באלמנטים הבאים:

 

התנהלות על הקרקע וקימה בטוחה. כיצד לרדת\ליפול לקרקע\מזרון באופן בטוח. כיצד יש לקום מול תוקף, וממה כדאי להיזהר.

 

עמידת מוצא\קרב. באייקידו יש עמידת מוצא הנקראת עמידת חצי (האן-מי-דאצ'י) שמשמת גם עמידת קרב. תלמידים חדשים נוטים להשאיר את הידיים למטה או אפילו יד אחת מאחור.

 

מיקום וכיוון אל התוקף. שמירה על מרחק מתאים מהתוקף חיונית למטרות הגנה-עצמית ובוודאי שבשיעורי אייקידו. תלמידים חדשים נוטים להפנות את הגב לכיוון הבן-זוג\תוקף או לעמוד בצורה כזאת שמקשה על ביצוע יעיל של טכניקת אייקידו או הגנה-עצמית יעילה.

 

שמירה על חיבור לבן-זוג. זוהי נקודה חשובה ביותר באייקידו, והיא נמצאת תחת הסעיף של הגנה-עצמית בגלל ההקשר שאני מתייחס אליה בעבודה עם תלמידי חדשים.

 

עברתי על כמה נקודות חשובות ששמתי לב שאני מדגיש במהלך עבודה עם תלמידים חדשים בשיעורי האייקידו שלנו. יש באייקידו עקרונות רבים שלא התייחסתי אליהם, וגם לאלה שציינתי אי-אפשר להתייחס בשיעור אחד ואפילו לא בשני שיעורים. את העקרונות שציינתי חייבים להמחיש בשיעורי האייקידו עצמם, אחרת יש להם משמעות מועטה בלבד.

 

אם עקרונות האייקידו שציינתי בפוסט הזה נשמעים לכם מעניינים ותהיו מעוניינים לחוות אותם באופן אישי, אשמח אם תתקשרו אלי לקבלת פרטים נוספים ולקביעת שיעור התנסות חינם באייקידו ללא כל התחייבות.

תודה- שחר 0547296988.

 

 

 קבוצת האייקידו שלנו בתל-אביב- ביום הצילום כל התלמידות במקרה לא הגיעו...

 

 

Please reload

אייקידו כהגנה עצמית. 

בעקבות מה שנקרה "המצב" אני חושב הרבה על הגנה עצמית, ועל הפתרונות שהאייקידו מציע. אח"כ חשבתי שאני לא ממש בטוח מהי ההגדרה של הגנה ע...

אייקידו כהגנה עצמית

May 29, 2019

1/10
Please reload

לתיאום שיעור אייקידו חינם- 0547296988

אייקידוקא © 2020

שיעורי האייקידו שלנו- איפה ומתי?

 

שיעורי האייקידו שלנו מתקיימים בתל-אביב, באולם ספורט של תיכון "אליאנס". הכניסה מרחוב סלוודור (יציאה של רחוב ברודצקי) בצפון תל-אביב. יש חנייה חינם בשפע.

 

זמני שיעורי האייקידו:

יום ראשון: 21:00-22:30

יום רביעי: 21:00-22:30

יום שישי: 14:00-15:30

אין חובה להגיע לכל השיעורים.