שמי שחר, והבלוג הזה הוא אוסף חוויות שלי מהמסע שלי בשבילי האייקידו.

 

זהו מסע שנמשך קרוב ל-15 שנה, והוא נעשה בחברת חברי לקבוצת האייקידו בתל-אביב, בראשות סנסיי ישראל טונג'י.

 

אני בדרגת חגורה שחורה דאן-3, ולמרות זאת, אני רואה את עצמי רק בתחילת הדרך של לימוד האייקידו.

 

חלק ממטרת הבלוג הוא להגדיל את קבוצת האייקידו שלנו, אז אם אתם מחפשים אומנות לחימה או קבוצת אייקידו בתל-אביב, אשמח אם תתקשרו לפרטים או לתיאום שיעור התנסות חינם.

 

0547296988- שחר.

מי אני?

לתיאום שיעור אייקידו חינם- 0547296988

אייקידו בהיבט של הגנה עצמית

Friday, September 4, 2015

 

נשאלתי כמה פעמים, ע"י תלמידים שמעוניינים להצטרף לקבוצת האייקידו שלנו, על האייקידו בהקשר של הגנה עצמית. חשבתי קצת על העניין, והפוסט הזה הוא מה שיצא.

 

ראשית- אין הגדרה יחידה ל"אייקידו", לפחות, לא בפרטיקה. יש זרמים מרכזיים באייקידו, שהולכות לפי דגשים ורעיונות של ממשיכי דרכו של או-סנסיי (שם כבוד למייסד האייקידו, מוֹרִיהֶיי אוּאֶשִיבָּה), ויש אפילו זרמים של אייקידו, שבכלל לא מכירים באו-סנסיי (כדוגמת הקורין-דו אייקידו).

 

וגם בתוך מגוון שיטות האייקידו, לכל מורה או דוג'ו יש תפיסת אייקידו ייחודית. יש מורים לאייקידו שמדגישים את התנועה, אחרים מדגישים את החיבור לבן-זוג, ובעוד שאחרים (כמו הדוג'ו שלנו) מדגישים את אלמנט ההגנה העצמית ורוח אומנות הלחימה. חשוב לציין, שאין אייקידו שהוא "נכון" או "אמיתי".

 

יותר מזה, לאותו מורה אייקידו יכולה להיות תקופה בה הוא שם דגש על אלמנט אחר, או רצף שיעורים, או אפילו חלק משיעור בו מודגש התנועה ובחלק אחר של השיעור, דווקא אלמנט ההגנה העצמית.

 

לצערי, כשחושבים היום על הגנה עצמית, כמעט תמיד עולה הנקודה של הגנה עצמית מסכין או מנשק קר. בשיעורי האייקידו יש מתרגלים על בסיס קבוע הגנה מנשק קר כגון סכין (טנטו), חרב (בוקן) ומקל (ג'ו). למטרות התירגול, כלי נשק אלה עשויים מעץ, אבל טכניקת הגנה מתקיפת סכין מעץ מדמה בצורה מפתיעה תקיפת סכין אמיתית.

 

לשימוש בנשק הקר באימוני האייקידו יש חשיבות לא רק בהקשר של ההגנה העצמית. השימוש בסכין או בחרב בתירגולי האייקידו ממקד את התנועה וממחיש את כיוון ההתקפה וההגנה. בשיעורי האייקידו שלנו אנחנו מתרגלים גם הגנה מתקיפת סכין וחרב בהקשר של הגנה עצמית. באימונים אלה, שמים דגש על תנועת הגוף, והימנעות מפגיעת הנשק.

 

כמו כן, אנחנו מתרגלים את תפישת ההתקפה במושגים כלליים תוך הימנעות ממיקוד המבט בסכין בלבד. לעיתים אנחנו מתרגלים הגנה מתקיפת סכין של כמה תוקפים. תירגול זה נועד פחות למטרות הגנה עצמית, כיוון שהוא לא ממש בר-השמה (לפחות לא בדרגות הנמוכות), והוא נועד יותר להמחיש ולתרגל את החשיבות של תפיסה כוללת של תקיפה במרחב וכיצד יש להימנע מהגבלת שדה הראייה לנשק בלבד.

 

נקודה נוספת הקושרת את האייקידו להגנה עצמית היא השימוש ב-אטמי (atemi), ובאימוני האייקידו שלנו, אנחנו מרבים להשתמש בה. האטמי הינו התקפה שנועדה להוציא את היריב\ בן-זוג משיווי המשקל (פיזי או מנטאלי). האטמי הוא התקפה מפתיעה, מהירה ולרוב ללא עוצמה (במובן הפיזי שלה).

 

שימוש נכון באטמי מכניס את היריב למצב כלשהו שעוזר לנו לבצע עליו את טכניקת האייקידו. האטמי עשויי לעזור לבצע טכניקה על תוקפן חזק יותר או בעל מאסת גוף גדולה. בהקשר של הגנה עצמית לנשים, כדאי להדגיש, כי האטמי חיוני, כיוון שלרוב נשים נמצאות בנחיתות גופנית מול תוקפן גבר.

 

הלימוד בקבוצת האייקידו חשובים להגנה עצמית גם בהקשר רחב יותר. האייקידו אינו קורס לוט"ר (לחימה בטרור) בן 10 מפגשים, בו תלמדו כיצד להתגונן מתקיפת סכין. האייקידו הינו אומנות לחימה- הוא דרך חיים. אימוני האייקידו נמשכים חודשים, שנים ואף שנים.

 

באופן אישי, אני קיבלתי המון כבר מהשיעור הראשון. קשה לי לשים את האצבע על מה בדיוק קיבלתי- זה היה תערובת של הרבה דברים, וההגנה העצמית הייתה רק מרכיב אחד מהם.

 

בכל מיקרה, תלמידי אייקידו מתרגלים מאות ואף אלפי פעמים מצבי התקפה גופנית. במשך תירגולים אלה, ישנה הטמעה של הטכניקה ב"גוף" עצמו. במצבים של תקיפת אמת, אין זמן לחשוב מהי ההגנה המתאימה ביותר להתקפה. במצבים אלה, אי-אפשר להתחיל להיזכר בסירטון שראינו פעם ביו-טויב, או להתייעץ עם חבר בפייסבוק.

 

במצבים של תקיפת אמת, הגוף מגיב כפי שהוא תורגל. אם הגוף תורגל היטב, הטכניקה תתבצע ביעילות. אם הטכניקה נשארה בתחום ההבנה בלבד, היא פשוט לא תוכל להתבצע. כשאנשים מתקשרים אלי בקשר להצטרפות לקבוצת האייקידו ושואלים תוך כמה זמן הם יוכלו להשתמש באייקידו להגנה עצמית- אני מתקשה לענות להם.

 

בעיקרון, ככל שמתרגלים את הטכניקה יותר פעמים, היא "תשב" יותר טוב. ככל שמתרגלים את הטכניקה עם יותר אנשים, לומדים להכיר זוויות אחרות שלה. טכניקת אייקידו עשוייה לעבוד היטב מול אדם חלש או תלמיד מתחיל, אבל "להיתקע" מול אדם חזק וגדול. כשלומדים את הדקויות של הטכניקה במגוון מצבים ומתרגלים אותה אינספור פעמים- אז אפשר להשתמש בה בצורה יעילה להגנה עצמית.

 

נקודה נוספת בהקשר של ההגנה עצמית, היא אורך הנשימה המנטאלי, שאימוני האייקידו מקנים למתרגלים. לפני יותר מעשור, מצאתי את עצמי במצב שנראה שהוא מתקדם לכדי עימות גופני עם שני חבר'ה. למרות שהתאמנתי אז רק קרוב לשנה, הצלחתי לשמור על קור הרוח במהלך הסיטואציה המלחיצה. אני מאמין שעצם זה, שהצלחתי לשמור על שיווי המשקל המנטאלי, שידר להם שעימות איתי לא יהיה פיקניק.

 

סיפור דומה סיפר לי תלמיד בקבוצה שלנו. גם אצלו היו שני חבר'ה שעצרו אותו בזמן שנסע על אופניים בתל-אביב (תהיתי אם הם היו אותם שני חבר'ה…). בכל מיקרה, הם ביקשו לעשות סיבוב, אבל היה לו ברור שהכוונה היא לסיבוב ארוך במיוחד. הוא סיפר לי איך הוא הרגיש את קור הרוח שלו, ושהוא יכול "לטפל" במצב. הוא ענה להם, שזה לא אפשרי, והסתכל להם בעיניים. עברה שנייה או שתיים מתוחות, והם וויתרו. הם קלטו שהם לא יקבלו את האופניים בלי מאבק, ופשוט ירדו מכל העניין. אני חושב שהסיפור הזה ממחיש כיצד אפשר להשתמש באייקידו להגנה עצמית, בלי הצורך למלא טפסים במשטרה, ולהזדקק לשירותים יקרים של עורך דין.

 

אבל אפשר לקבל משיעורי האייקידו עוד שיעור בהיעדר לחימה, דווקא מהכיוון ההפוך. במהלך שיעורי האייקידו יש אתגר מתמיד לאגו. לאגו קשה לקבל כל מיני עובדות. לדוגמא, הוא מתקשה לקבל את העובדה שהתלמיד החדש מבצע את הטכניקה בצורה טובה יותר, ולא נראה לו שלאגו, שהתלמידה ההיא הכאיבה לי, ולמה המורה לא הגיש אותי למבחן הדרגה ואותו כן, וכך הלאה והלאה.

באחד השיעורים תירגלנו קבלת סטירות. אני זוכר את השיעור הזה כאחד השיעורים הכי משמעותיים שלי. פשוט עמדנו אחד מול השני וסטרנו זה לזה לפי התור. לא סטירות חזקות, שמעיפות את הסתימה מהשיניים, אבל בפירוש סטירה עם "נוכחות". בהתחלה זה היה שוק, אבל בתום התירגול הבנתי שהשתחררתי מהשיוך של ביזוי והשפלה עם האקט הפיזי של הסטירה. בהקשר של הגנה עצמית, אני רואה את תירגול האייקידו בכך שהם עוזרים להשתלט על האגו, ובמובן מסויים מאריכים את יכולת העמידה במצבים לא נעימים.

 

תארו לעצמכם מצב בו אתם חוטפים ברחוב סטירה, ואף על פי שאתם יכולים לפוצץ לבן-זונה ההוא את הצורה, ואיך הוא מעז, והוא לא יודע עם מי הוא התעסק, ואני אראה לו מה זה, ואמא שלו כך וכך ואבא שלו עוד יותר וכו'. תארו לכם, שאחרי שחטפתם סטירה, אתם מסתכלים עליו ולאט לאט עולה לכם חיוך. ואחרי שתיים-שלוש שניות דרמטיות, אתם שואלים "זהו? אפשר להמשיך הלאה?".

במהלך האימונים באייקידו מבינים, שזה לא ספורט. האייקידו היא אומנות לחימה. אומנות לחימה נועדה להכריע, והיא לא נועדה למשחקים בכאילו. תלמידי אייקידו משופשפים מבינים שהשימוש באייקידו- פירושו הכרעה חד-משמעית שיכולה להסתיים בפציעה קשה ואף יותר מזה. אימוני אייקידו "נותנים עוד קצת חבל" למתרגלים, ומאפשרים עוד טיפת מרווח נשימה עד לנקודת האל-חזור, של הכל או לא כלום.

 

לסיכום, אני מאמין ששיעורי האייקידו מקנים למתרגלים כישורים רבים, ואחד החשובים שבהם הוא יכולת ההגנה העצמית. נשמע לכם מעניין? הייתם רוצים להתנסות בשיעור איקיידו ללא התחייבות?

 

אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.0547296988- שחר.

 

​לחצו כאן למידע נוסף אודות אייקידו כאומנות לחימה בהיבט של הגנה עצמית

Please reload

אייקידו כהגנה עצמית. 

בעקבות מה שנקרה "המצב" אני חושב הרבה על הגנה עצמית, ועל הפתרונות שהאייקידו מציע. אח"כ חשבתי שאני לא ממש בטוח מהי ההגדרה של הגנה ע...

אייקידו כהגנה עצמית

May 29, 2019

1/10
Please reload

לתיאום שיעור אייקידו חינם- 0547296988

אייקידוקא © 2020

שיעורי האייקידו שלנו- איפה ומתי?

 

שיעורי האייקידו שלנו מתקיימים בתל-אביב, באולם ספורט של תיכון "אליאנס". הכניסה מרחוב סלוודור (יציאה של רחוב ברודצקי) בצפון תל-אביב. יש חנייה חינם בשפע.

 

זמני שיעורי האייקידו:

יום ראשון: 21:00-22:30

יום רביעי: 21:00-22:30

יום שישי: 14:00-15:30

אין חובה להגיע לכל השיעורים.